Promocja!

promocja

Zasady druku na PVC

Kolorystyka w druku na PVC

Materiał PVC jest specyficznym i stosunkowo nowym materiałem w druku offsetowym. Ma inną strukturę i inaczej niż papier adaptuje farbę. W druku offsetowym UV używane są również zupełnie innego rodzaju farby. Dlatego też nie należy sugerować się kolorystyką prac wydrukowanych na papierze. Będzie ona się zatemróżnić w tym samym projekcie wydrukowanym na papierze i na PVC. Wynika to z technologicznych ograniczeń druku UV i ze specyfiki materiału. Kolorystyka zatem może być nieco inna, nawet po zastosowaniu przez nas odpowiednich profili kolorystycznych, upodabniających ją do tej na papierze.


Porównanie kolorystyki druku na papierze i PVC na wybranych wzorach.

Różnice kolorystyczne w jednym nakładzie

PVC jest trudnym materiałem do druku, zwłaszcza w małych nakładach. Normalną sprawą jest, że w obrębie jednego nakładu mogą występować różnice kolorystyczne. Wynikają one oczywiście z ograniczeń technologii. Aby perfekcyjnie przygotować maszynę do druku należałoby zużyć dużo więcej materiału. Maksymalne różnice kolorystyczne w nakładzie mierzone spektrofotometrem sięgają ΔEE = 8. Cały czas jednak pracujemy nad tym, aby różnice kolorystyczne były jak najmniejsze tak aby w niskiej cenie otrzymali Państwo jak najlepszej jakości produkt.

W przypadku produktów linii Plastic priorytetem jest cena. Nie są więc one właściwą ofertą dla bardzo wymagających klientów. Przy zamówieniach, w których narzucona jest bardzo duża precyzja kolorystyczna zalecamy wybranie innej oferty - kart personalizowanych u ukierunkowanych na taki produkt producentów. Orientacyjny koszt takich kart to 2 - 3 zł za sztukę (w zależności od producenta).


Kolorystyka w obrębie jednego nakładu.

Czerń w projektach

WAŻNE: Aktualizacja w związku z drukiem na maszynie KBA genius 52UV Czerń w druku UV na PVC uzyskiwana jest inaczej niż przy klasycznym druku offsetowym na papierze. Farba czarna w druku UV mocno kryje podłoże drukowe. Dla osiągnięcia bardzo dobrego efektu wizualnego zalecane jest stosowanie 100 % K (czarnego) oraz dodanie po 30 % pozostałych kolorów z gamy CMYK.

Introligatornia

Ze względu na specyfikę materiału tolerancja obróbki introligatorskiej jest tu nieco większa niż przy klasycznej obróbce papieru. Materiał PVC otrzymywany przez nas od producenta ma większą tolerancję wymiarów, już przed obróbką. Stąd też przy cięciu PVC mogą wystąpić niewielkie różnice.


Większa tolerancja wymiarów arkuszy PVC w stosie otrzymanym od producenta.

Jak mam więc przygotować projekt, aby było dobrze?

Unikaj ciemnych, jednokolorowych teł (np. w kolorze brązowym, fioletowym, granatowym). Z naszego doświadczenia wynika, że najlepsze są projekty zróżnicowane kolorystycznie, bogate w kolory. Gdy rozdajesz karty plastikowe klientom, niewielkie różnice kolorystycznenie nie mają dużego znaczenia


Bogate w kolory, zróżnicowane projekty dobrze sprawdzają się w druku UV na PVC.

Przy aplach czarnych - stosuj 100% czarnego oraz po 30 % pozostałych kolorów z gamy CMYK aby uzyskać głęboką czerń.


Głęboka czerń po zastosowaniu 100% K i po 30% kolorów Cyan, Magenta i Yellow.

Unikaj w projektach ramek, które mogą uwidaczniać nieznaczne przesunięcia introligatorskie.


Zastosowanie ramki uwidacznia przesunięcia introligatorskie.

Personalizacja

Rodzaj tworzywa z którego są wykonane produkty plastikowe ogranicza możliwości ich personalizacji, nie jest możliwa numeracja czy zadruk kart w typowych drukarkach do personalizacji kart kredytowych (np. drukarkach sublimacyjnych). Wybrane produkty PVC z naszej oferty personalizujemy we własnym zakresie, używając do tego plotera Mimaki UJF-3042. Aby dowiedzieć się więcej na temat rodzajów personalizacji i przygotowania plików, kliknij w PRZYGOTOWANIE PRACY.

Czym pisać po PVC?

Na tworzywach sztucznych można pisać wybranymi markerami. Nie wszystkie nadają się do tego celu, pismo może się rozmazywać. Z naszego doświadczenia wynika, że najlepiej do tego celu nadają się markery spirytusowe do płyt CD. Jeśli chcesz aby na kartach umieszczane były podpisy ręczne wykonywane np. długopisem, zalecamy skorzystanie z opcji personalizacyjnej paska do podpisu


Podłoża przezroczyste - przygotowanie pliku.

Wskazówki do przygotowania projektu do druku na przeźroczystym podłożu.

Druk na przeźroczystym podłożu umożliwia stworzenie projektu z nowymi walorami estetycznymi, tzn. można zaprojektować elementy przeźroczyste oraz nieprzeźroczyste. Elementy projektu, które mają być nieprzeźroczyste (na białym tle) należy poddrukować białą farbą podkładową. W tym celu należy odpowiednio przygotować projekt uwzględniający przeźroczystości.

Jak przygotować projekt z do druku na przeźroczystym podłożu?

  1. Cały projekt przygotowujemy w programie wektorowym, np. CorelDraw lub Illustrator. Po przygotowaniu grafiki do druku w CMYK tworzymy nową warstwę o nazwie "White" i umieszczamy na niej elementy, które mają być podrukowane białą farbą podkładową, tzn. mają być nieprzeźroczyste.
  2. Farby CMYK są transparente, więc jeśli na fragmencie projektu chcemy uzyskać efekt podobny do druku na białym podłożu, należy go poddrukować białą farbą. Podruk białą farbą nie zapewnia nam jednak pełnej nieprzeźroczystości. Do poddruku białą farbą powinno się wybrać barwne elementy, należy natomiast unikać poddruku czarnych lub szarych elementów, a zwłaszcza drobnych tekstów. Obszary nie poddrukowane białą farbą będą transparente, np. czerwona powierzchnia będzie wyglądać jak czerwony filtr rozpraszający. Tych efektów nie możemy zobaczyć podczas projektowania. Dla lepszego zobrazowania tych efektów w projektach drukowanych na przeźroczystym podłożu zalecane jest posługiwanie się naszym wzornikiem CMYK + White na podłożu przeźroczystym.
  3. Elementy z którego będzie złożony projekt białego podkładu musi mieć zadany kolor specjalny o nazwie "White". Zalecane jest aby białe obiekty zawierały 100% koloru White, choć jest dopuszczalne zastosowanie pośrednich wartości White dla uzyskanie półprzezroczystego tła. Elementy "White" powinny mieć zadaną opcję "overprint" ("nadrukuj").
  4. Dla zobrazowania przybliżonego efektu końcowego można utworzyć niedrukowalną warstwę "tło" z szarą aplą i umieścić ją pod warstwami z projektem. Taki podgląd nie pokazuje jednak transparentności farb.
  5. Po zakończeniu projektu, warstwę "White" należy przenieść powyżej warstw z projektem w CMYK, i sprawdzić czy wszystkie białe elementy mają włączoną opcję "overprint" zarówno w wypełnieniu jak i obrysie. Można to łatwo sprawdzić włączając podgląd nadrukowania.
  6. Tak przygotowany projekt z białym kolorem należy przesłać w postaci otwartej, np. cdr lub ai. Projekt również można zapisać do pdf, przy czym należy zwrócić uwagę aby plik pdf zawierał 5 kolorów, tzn. CMYK + White.

    Pobierz przykładowy projekt: